Δευτέρα 20 Μαΐου 2019

ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣ ΚΕΣΥΠΟΘΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΖΙΝΟ



Προς
Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών                                Χαλάνδρι, 17  Μαΐου 2019
Θεμάτων και Αμφισβητήσεων                                                   αρ. πρωτ. 16/2019
ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.
Μεσογείων 119
11526 Αθήνα     

Υ Π Ο Μ Ν Η Μ  Α

ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΠΡΟΕΓΚΡΙΣΗΣ ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ ΕΙΔΙΚΟΥ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ KAZINO ΣΤΟ ΚΤΗΜΑ ΔΗΛΑΒΕΡΗ ΕΝΤΟΣ ΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ ΣΤΑ ΣΥΝΟΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ

      Ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος και Ρεματιάς Πεντέλης-Χαλανδρίου έχει έννομο συμφέρον παρέμβασης στην διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης της Προέγκρισης Εκπόνησης Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για την εγκατάσταση Καζίνο στην περιοχή του κτήματος Δηλαβέρη - όπως περιγράφεται στην τεχνική έκθεση που κοινοποιήθηκε από το ΥΠΕΝ στον Δήμο Χαλανδρίου, μέσω του οποίου λάβαμε γνώση - βάσει των σκοπών του όπως περιγράφονται στο άρθρο 2 παρ. 2  του Kαταστατικού του όπου μεταξύ άλλων ορίζεται: «…..Η αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων των παραρεμάτιων Δήμων», δηλαδή και των Δήμων Αμαρουσίου και Χαλανδρίου.

Επί της αιτηθείσας από το ενδιαφερόμενο σχήμα έγκρισης εκ μέρους του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α., έχουμε να παρατηρήσουμε ότι η τεχνική έκθεση που έχει κατατεθεί σε εσάς για την υποστήριξη της προέγκρισης ΕΧΣ στην περιοχή Δηλαβέρη του Δήμου Αμαρουσίου,  παρουσιάζει κατά την άποψή μας σοβαρές και ενδεχομένως σκόπιμες ελλείψεις. Συγκεκριμένα:

1.   Ενώ σύμφωνα με την ΥΑ 27022/2017 (ΦΕΚ 1976/Β/2017) προβλέπεται η δυνατότητα χωρικής οργάνωσης περιοχής «ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων» ως υποδοχέα σχεδίων, έργων και προγραμμάτων υπερτοπικής κλίμακας ….. (δεν εκτιμούμε ότι πρόκειται για έργο στρατηγικής σημασίας!), στην περίπτωσή μας γίνεται αναφορά μόνον στο υπερκείμενο επίπεδο του ΡΣΑ και στο ΓΠΣ Αμαρουσίου (του οποίου ζητείται μερική τροποποίηση) και παραλείπεται η διερεύνηση ενδεχόμενων επιπτώσεων στην ευρύτερη πολεοδομική περιοχή ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων. Έτσι,  ενώ είναι γνωστό ότι η περιοχή Δηλαβέρη βρίσκεται στα σύνορα του Αμαρουσίου με τους Δήμους Χαλανδρίου και Φιλοθέης και κατανοητό ότι η προτεινόμενη χωροθέτηση αφορά σε  μια δραστηριότητα μεγάλης έντασης με ευρύ κύκλο επιπτώσεων, δεν υπάρχει κατ’ ελάχιστον συνολικότερη θεώρηση και διερεύνηση της ζώνης επιρροής ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων, περιοχή κυρίως γενικής και αμιγούς κατοικίας.
2. Βάσει του άρθρου 6 του Ν 4499/2017 η επιχείρηση επιτρέπεται να μεταφερθεί σε  «διαδημοτικά κέντρα ευρείας ακτινοβολίας ή σε αναπτυξιακούς άξονες διεθνούς ή εθνικής εμβέλειας ή σε πόλους εθνικής ή μητροπολιτικής εμβέλειας» εξαιρουμένων περιοχών της Αττικής (Κέντρο Αθήνας, παραλιακή ζώνη, Δυτική Αττική).
     Στη διερεύνηση που ακολουθεί τα κριτήρια δεν εξετάζονται εναλλακτικά αλλά αθροιστικά με τρόπο ώστε η περιοχή Δηλαβέρη να αναδεικνύεται σαν η «μόνη» επιλογή. Στην συνέχεια εξετάζονται σαν εναλλακτικές λύσεις χωροθέτησης σχεδιασμοί της «μόνης» επιλογής. Σε αυτό συντείνει και η τουλάχιστον «περίεργη» μεθοδολογία της σύγκρισης δήμων (δηλαδή διοικητικών οντοτήτων) και όχι συγκεκριμένων εκτάσεων «ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων». Το αντικείμενο διερεύνησης και συγκριτικής αξιολόγησης  όμως θα έπρεπε να είναι συγκεκριμένα  οικόπεδα σε περιοχές που πληρούν τα κριτήρια ανεξαρτήτως διοικητικών ορίων (πχ παρά την Αττική Οδό, τον ΠΑΘΕ κλπ). Έτσι ή αλλιώς και στην συγκεκριμένη περίπτωση προκύπτει ανάγκη τροποποίησης του ΓΠΣ του Δήμου Αμαρουσίου, όπως ενδεχομένως να προέκυπτε και σε άλλες περιοχές.
     Με τον τρόπο αυτό  παρακάμπτεται και ευτελίζεται η ουσία της Προέγκρισης ΕΧΣ  μίας μητροπολιτικής δραστηριότητας μεγάλης έντασης, που θα  έπρεπε να διερευνά συγκριτικά εναλλακτικές χωροθετήσεις στα πλαίσια του μητροπολιτικού σχεδιασμού συμπεριλαμβανομένης και της μηδενικής λύσης, με τρόπο που δημιουργεί έδαφος  -κατά την γνώμη μας- για  δικαστική προσβολή της  όποιας σχετικής απόφασης του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.
3.  Προξενεί εντύπωσε ότι ενώ γίνεται αναφορά σε μεγάλα θέματα που εντοπίζονται και στο ΡΣΑ όπως η μεγάλη κυκλοφοριακή επιβάρυνση της Λεωφόρου Κηφισίας και η σύγκρουση μητροπολιτικών χρήσεων με τις περιοχές κατοικίας στην περιοχή που προτείνεται η χωροθέτηση, οι παράγοντες αυτοί δεν διερευνώνται παρά μόνο επιλεκτικά και στην πολύ στενή κλίμακα του συγκεκριμένου οικοπέδου. Δεν παρέχονται στοιχεία για την αναμενόμενη αύξηση των κυκλοφοριακών φόρτων από την συγκεκριμένη μητροπολιτική δραστηριότητα και μέτρα για την διαχείρισή της, αντίθετα ανακαλύπτεται η υποθετική κυκλοφοριακή επιβάρυνση στους υποθετικούς εναλλακτικούς πολεοδομικούς σχεδιασμούς της «μόνης λύσης».
    Η περιοχή που ορίζεται στο ΡΣΑ ως περιοχή μητροπολιτικού κέντρου παρά την Λεωφόρο Κηφισίας έχει ήδη επιβαρυνθεί υπέρμετρα από την εγκατάσταση χρήσεων (εμπορίου, υγείας, επιχειρήσεων κλπ) χωρίς τον αρμόζοντα σχεδιασμό και χωρίς τις αντίστοιχες υποδομές. Δεν είναι δυνατόν να συνεχίσουν να χωροθετούνται σε αυτή ανεξέλεγκτα παρόμοιες χρήσεις  (πχ επέκταση του GOLDEN HALL).
4.  Η δημιουργία κοινόχρηστων χώρων πρασίνου που παρουσιάζονται ως ζώνη πρασίνου με ρόλο προστασίας της υφιστάμενης κατοικίας είναι η κατά νόμο εισφορά σε γη. Δεν διευκρινίζεται δε αν θα υπάρξουν αποκλειστικά υπόγειοι χώροι στάθμευσης ή αν μέρος τους θα καταληφθεί από τους επισκέπτες.

      Είναι εύλογο, εκτιμούμε, οι κάτοικοι των αστικών περιοχών που γειτνιάζουμε με την περιοχή "μητροπολιτικού κέντρου" και εξυπηρετούμαστε από τις ίδιες υποδομές να ζητούμε να  σταματήσει η χωροθέτηση  μεγάλης έντασης και επισκεψιμότητας χρήσεων στην ευρύτερη περιοχή, αν δεν προηγηθεί μία συνολική θεώρηση και δεν υλοποιηθούν μέτρα που διαφυλάσσουν την ποιότητα της ζωής μας  και το δικαίωμά μας στην μετακίνηση. Σε κάθε περίπτωση απαιτούμε τουλάχιστον ορθή και πλήρη εφαρμογή του γράμματος και του πνεύματος της σχετικής νομοθεσίας.

    Τέλος,  θέλουμε να τονίσουμε ότι από το σκεπτικό της μελέτης των αιτούντων παραλείπεται ένα πολύ σοβαρό «ποιοτικό κριτήριο». Προτείνεται η χωροθέτηση μιας εμβληματικής δραστηριότητας τζόγου μέσα στον αστικό ιστό και χαρακτηρίζεται μάλιστα «συμπληρωματική» των αθλητικών δραστηριοτήτων στο ΟΑΚΑ! Όσο γνωρίζουμε, με εξαίρεση τις αμερικάνικες πόλεις του τζόγου και ελάχιστες ιστορικά δημιουργημένες περιπτώσεις, τέτοιας μορφής δραστηριότητες χωροθετούνται  περιφερειακά του συνεχούς αστικού ιστού και των περιοχών κατοικίας. 

Κατόπιν αυτών αιτούμεθα προς το ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. την απόρριψη της συγκεκριμένης μελέτης.


Για το Διοικητικό Συμβούλιο



Η Πρόεδρος                                                                                                                                        

Μ.-Ε. Σμαραγδή                    



Η Γεν. Γραμματέας




        Κ. Δάνου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σας για αυτή την ιστοσελίδα.
Tα σχόλια θα δημοσιεύονται μετά την έγκριση του διαχειριστή